самостійна робота як метод навчання
До навчальних самостійних робіт відносимо ті, які пропонують дітям для самостійного засвоєння нового матеріалу. Щоб самостійна робота на уроці була ефективною, слід чітко уявляти її залежність від ряду дидактичних умов. Самостійна робота на уроці – органічна частина навчального процесу. Тому методика її проведення визначається специфічними особливостями кожного предмета, змістом теми, рівнем підготовленості учнів. Плануючи самостійну роботу, вчитель має [Ткаченко Л. Впровадження принципу індивідуалізації в навчально-виховному процесі початкової школи. //
Отже, самостійна робота – це такий засіб навчання, який: ¾ у кожній конкретній ситуації засвоєння відповідає конкретній дидактичній меті та завданням; ¾ формує в учнів на кожному етапі їх руху від незнання до знань необхідний обсяг та рівень знань, навичок і умінь для розв'язання відповідного класу пізнавальних завдань, поступового просування від нижчих до вищих рівнів розумової діяльності . На цьому рівні вже починається узагальнення прийомів та методів пізнавальної діяльності. 3. Продуктивна діяльність самостійного застосування набутих знань для вирішення завдань, які виходять за межі відомого зразка і потребує здатності до індуктивних та дедуктивних висновків.
Самостійна робота – як метод активізації пізнавальної діяльності учнів. Жоден наставник не повинен забувати, що його найголовніший обов'язок полягає в привчанні вихованців до розумової праці і що цей обов'язок більш важливий, ніж передача самого предмета. К.Д.Ушинський. Організація самостійної роботи значно стимулює процес навчання, сприяє значному покращенню якості математичної підготовки учнів, органічно пов’язує вивчення теоретичних питань з практичною діяльністю. Контроль за виконанням самостійних робіт допомагає в організації тематичного обліку знань, сприяє розвитку мислення учнів. Форми та методи самостійної роботи. на уроках математики та в позаурочний час.
У навчанні особливе місце посідає самостійна робота учнів над матеріалом, що вивчається. Формування особистості учня відбувається не тільки під впливом організованих навчально-виховних заходів, а й завдяки індивідуальним намаганням самих учнів. Відомо, що ніхто просто так не отримує певну сукупність знань, навичок і вмінь. Сучасні освітні процеси і науково-технічна революція роблять метод самостійної роботи одним із основних. У різних освітніх системах є свої сприятливі умови для самоосвіти учнів. У школі — це домашня навчальна робота, суть якої полягає в самостійному виконанні завдань учителя з метою повторення і глибшого засвоєння навчального матеріалу, його застосування на практиці.
Поєднуючись з іншими методами навчання (аналізом висловлювань, евристичною бесідою, творчими роботами),які визначає О.Я. Савченко.[36, с.200], вони займають більшу частину навчального часу й цілком чи принаймні частково пов’язані з орфографією і розвитком мовлення. Дуже важливо, щоб учитель добре усвідомлював функції кожного типу вправ, їх місце у системі уроків. Отже, самостійна робота в початкових класах – обов’язковий компонент процесу навчання. Її роль, зміст, тривалість, способи керівництва, визначаються метою вивчення певного матеріалу, його специфікою та рівнем підготовки школярів.
У навчанні особливе місце посідає самостійна робота учнів над матеріалом, що вивчається. Формування особистості учня відбувається не тільки під впливом організованих навчально-виховних заходів, а й завдяки індивідуальним намаганням самих учнів. Відомо, що ніхто просто так не отримує певну сукупність знань, навичок і вмінь; їх можна здобути, тільки доклавши чималих зусиль. Тому цей метод є внутрішньою основою будь-якого іншого методу навчання і необхідною передумовою дидактичного зв'язку різних методів навчання між собою. Сучасні освітні процеси і науково-технічна революція роблять метод самостійної роботи одним із основних. У різних освітніх системах є свої сприятливі умови для самоосвіти учнів.
Значення самостійної роботи в навчальному процесі важко переоцінити. Самостійна робота сприяє формуванню самостійності як якості особистості, сприяє реалізації принципу індивідуального підходу, дозволяє диференціювати навчальні завдання і тим самим сприяти досягненню дійсно свідомого і міцного оволодіння знаннями. Можна сказати, що тільки в ході самостійної роботи учні розвивають ті пізнавальні здібності, здобувають і удосконалюють ті уміння і навички, без яких неможливо оволодіння знаннями як у школі, так і в житті. До самостійної роботи, що вимагає виконання нової задачі, учнів необхідно гот.
Метод проектного навчання спрямований на досягнення прогнозованих результатів самостійної роботи. Використання цього методу недоцільне та неможливе без чіткого визначення дидактичних завдань, які студенти вирішують у навчальній діяльності за різними типами проектів. Упровадження методу в навчальний процес потребує певних затрат часу на попередню підготовку.
Пеньора Т.Ю. Нестандартні форми самостійної роботи учнів на уроках української мови та літератури: Методичний посібник. – Ужгород: ЗІППО, 2007. У навчально-методичному посібнику розглядаються нестандартні форми самостійної роботи учнів на уроках української мови та літератури як засіб розвитку пізнавальної активності і творчого мислення, як одна з форм виховання і становлення особистості учня; прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів. Сучасне навчання повинно бути гуманним та індивідуалізованим. Правильно налаштована діяльність – це така організація навчально-виховного процесу, що реалізується на основі потреб людей в оволодінні навчальними компетентностями і умінні спілкуватись.
Ю.К. Бабанський визначає самостійну роботу як метод навчання, Р.Б. Срода - як прийом вчення. Р.М. Мікельсон розуміє під самостійною роботою «виконання учнями завдань без всякої допомоги, але під наглядом вчителя» [40, 28]. Найбільш повне визначення самостійної роботи дає в своїх творах Б.П. Єсіпов: «Самостійна робота учнів, що включається в процесі навчання, - це така робота, яка виконується без безпосередньої участі вчителя, але за його завданням у спеціально надане для цього час; при цьому учні свідомо прагнуть досягти поставленої мети, вживаючи свої зусилля і виражаючи в тій чи іншій формі .
Л. Жарова стверджує, що самостійна робота – «це такий метод навчання, за допомогою якого учні під керівництвом вчителя і по його завданню самостійно вирішують поставлену задачу в спеціально виділений для цього час і виявляють зусилля до самостійної діяльності, що завершується визначеними результатами» [2, с. 67]. В. Козаков дає наступне визначення самостійній роботі – це «специфічний вид діяльності навчання, головною метою якого є формування самостійності суб’єкта навчання, а формування його вмінь, знань і навиків здійснюється опосередковано через зміст і методи всіх видів навчальних занять» [.
Самостійна робота як дидактична категорія. Організація самостійної діяльності в процесі навчання школи. Технологія формотворення знань як базова технологія розвитку здібностей учнів. 2.1.Самостійна робота як вид навчальної діяльності школяра. 2.2. Самостійна робота в системі індивідуального навчання учнів. 2.3. Технологія формотворення знань як базова технологія розвитку здібностей учнів до самостійної навчальної діяльності. Висновки.
Самостійна робота– це вища форма навчальної діяльності учня, що є формою самоосвіти, яка виконує функції виховання, освіти і розвитку школярів. Об’єктом дослідження даної курсової роботи є самостійна робота учнів під час навчання хімії, а предметом дослідження – підвищення ефективності цієї роботи. Одні вважають самостійну роботу формою організації навчальних занять, інші відносять її до методів навчання. Існує навіть третя думка, згідно з якоюсамостійну роботу розглядають як спосіб залучення учнів до самостійної пізнавальної діяльності. Передові педагоги завжди вважали, що на уроці діти повинні працювати по можливості самостійно, а вчитель – керувати цим процесом.
Самостійна домашня робота як форма навчання має на меті закріплення отриманих на уроці знань, умінь, навичок; самостійне засвоєння цілком доступного матеріалу та додаткової інформації; виконання творчих і практичних робіт. Самостійна пізнавальна і трудова діяльність виховує характер і зміцнює знання. Організація домашніх завдань - особлива частина уроку, яка в більшості випадків має місце в кінці його. Вже при плануванні уроків для неї передбачається певний час. Задавання домашніх уроків повинно бути ґрунтовно підготовлено і продумано.
Наприклад, самостійна робота як метод навчання або самостійна робота як форма організації пізнавальної діяльності, або самостійна робота як засіб навчання тощо. Розглянемо основні уявлення педагогічної науки про сутність самостійної роботи студентів . − самостійна робота (за В. Козаковим) – це специфічний вид діяльності навчання, головною метою якого є формування самостійності суб’єкта, який навчається, а формування його умінь, знань та навичок відбувається безпосередньо через зміст та методи всіх видів навчальних занять
Самостійна робота може бути: Формою навчання, засобом досягнення визначеної навчальної мети, власне метою, самостійна робота як вид навчальної діяльності. По-перше, самостійна робота учнів є наслідком його точно організованої навчальної діяльності на уроці, що мотивує самостійне її розширення, поглиблення й продовження у вільний час. Вона може включати й позаурочне, задане викладачем завдання. Але в цілому це паралельно існуюча зайнятість учня за виробленою ним самим програмою засвоєння матеріалу. По-третє, самостійна робота повинна розглядатися як специфічна форма (вид) навчальної діяльності, що характеризується вище переліченими її особливостями.
Самостійна робота студента (СРС) - це самостійна діяльнісгь та навчання студента, яку науково-педагогічний працівник планує разом зі студентом, але виконує її студент за завданнями та під методичним керівництвом і контролем науково-педагогічного працівника без його прямої участі. Важливу роль у вивченні навчальної дисципліни відіграють раціональні засоби: методи організації самостійної роботи, умови праці, режим дня, техніка праці та ін. Під час вивчення навчальної дисципліни виокремлюють такі види самостійного учіння студента: § слухання лекцій, участь у семінарських заняттях, виконання практ.
Самостійну роботу студентів розглядають як організовану і контрольовану ви¬ кладачем позааудиторну діяльність учнів з урахуванням їхніх психологічних особливо¬ стей і інтелектуальних знань. Вона є засобом формування професійної компетентності, способом саморозвитку, самоорганізації та самоконтролю студентів. Так, за Н. В.Ягельською, самостійна робота - це форма організації і реалізації навчально-пізнавальної діяльності студентів, яку спрямовує і контролює викладач або сам студент відповідно до програми навчання та індивідуальних потреб на аудиторних заняттях або в позааудиторний час з метою ов.
Коментарі
Дописати коментар